اگر به دنبال آموزش استفاده از رنگ در عکاسی با نکات مفید و کاربردی هستید، این مقاله برای شماست. در این مقاله رنگ در عکاسی، ۵ نکته مفید می آموزید که بلافاصله عکس های شما را بهبود خواهند بخشید. تسلط بر رنگ در عکاسی پرتره، منظره یا هر ژانر عکاسی دیگری، موضوعی بسیار مهم است که می تواند به شما کمک کند عکس های بهتری بگیرید. در این مقاله رنگ های مکمل یا متضاد، و رنگ های مشابه یا آنالوگ را می شناسید و یاد می گیرید از آن ها برای برجسته کردن و اضافه کردن هارمونی به عکس هایتان استفاده کنید. همچنین می آموزید که با ساده نگه داشتن رنگ ها و داشتن نواحی بدون رنگ، ترکیب بندی های جذابی ایجاد کنید. اصلا نیاز است مطالعه این آموزش را به شما توصیه کنیم؟

رنگ یکی از نادیده گرفته شده ترین جنبه های عکاسی است. همچنین یکی از مفیدترین جنبه های آن هم هست. بنابراین، اگر بتوانید تسلط بر رنگ را یاد بگیرید، عکس های شما فورا بهبود خواهند یافت.

برای به دست آوردن بهترین ترکیب بندی ها، رنگ ها را ساده نگه دارید:

در بین نکات مربوط به استفاده از رنگ، این یکی از مهم ترین ها است. چون رنگ ها خودشان مانند المان های ترکیب بندی هستند و اگر شما المان های ترکیب بندی زیادی اضافه کنید، بیننده را سردرگم کرده و باعث می شوید که به سمت تصویر شما جذب نشوند. ترفند کار، حفظ سادگی رنگ هاست. سعی کنید از صحنه هایی عکس بگیرید که فقط چند رنگ واضح و مشخص دارند. سه رنگ خوب است ( رنگ های آبی و سبز قوی، و کمی رنگ نارنجی )، به خصوص اگر یکی از آنها غالب باشد.

دو رنگ حتی بهتر است و یک رنگ هم می تواند مناسب باشد، مانند وقتی که در مقابل یک پس زمینه سفید کادربندی شود. در واقع، وقتی شک دارید، تعداد رنگ ها را کاهش دهید. همانطور که به یک ترکیب بندی بالقوه نزدیک می شوید، به این فکر کنید که چطور می توانید رنگ ها را ساده کنید. به این ترتیب، ترکیب بندی شما زیبا به نظر خواهد رسید: قوی، ساده، و هنری.

از رنگ های متضاد برای برجسته کردن عکس های خود استفاده کنید:

اکنون که مهم ترین نکته برای استفاده از رنگ در عکاسی را فهمیدید، وقت آن است که به ترکیب رنگ های خاصی که واقعا خوب هستند، نگاهی بیاندازیم. معروف ترین ترکیب رنگ، رنگ های متضاد هستند، رنگ های متضاد رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند (که به عنوان رنگ های مکمل نیز شناخته می شوند) و با هم عالی به نظر می رسند، چون می توانند کشش قدرتمندی در عکس های شما ایجاد کنند. به علاوه، هر رنگ مکمل باعث برجسته شدن دیگری می شود.

برخی از جفت رنگ های متضاد رایج عبارتند از:

– سبز و قرمز

– آبی و نارنجی

– بنفش و زرد

هرچه میزان مساوی تری از دو رنگ متضاد در تصویر وجود داشته باشد، کشش در عکس های شما بیشتر خواهد بود.

از رنگ های مشابه برای افزودن هارمونی به تصاویر خود استفاده کنید:

تضاد رنگ خوب است. اما گاهی اوقات شما به دنبال ایجاد کشش در عکس های خود نیستید. گاهی اوقات شما نمی خواهید که جنبه های عکس خود را واقعا برجسته کنید. در عوض، ممکن است بخواهید همه چیز در کل عکس شما آرام به نظر برسد. در چنین مواقعی، شما باید از رنگ های متضاد اجتناب کنید، و در عوض از رنگ های مشابه یا آنالوگ (analogous colors) استفاده کنید.

اینها رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ در کنار (مجاور) یکدیگر قرار دارند:

– سبز و زرد

– بنفش و آبی

– قرمز و نارنجی

– سبز و آبی

– قرمز و بنفش

به همین دلیل رنگ های مشابه برای صحنه های آرام تر، مانند درخت های زرد و سبزی که در فصل پاییز در کنار یکدیگر ایستاده اند، یا یک گل آبی که به تنهایی در یک دشت خودنمایی می کند، مناسب هستند. ترکیب رنگ های هماهنگ، آن احساس فوق العاده آرام را حفظ خواهد کرد (البته تا زمانی که هدف بقیه ترکیب بندی نیز ایجاد آرامش باشد!). از استفاده از سه رنگ مشابه با یکدیگر نترسید. شما همیشه می توانید از ترکیباتی مانند سبز، آبی و بنفش، یا سبز، زرد، و آبی برای ایجاد صحنه های بسیار آرام استفاده کنید! بنابراین هر زمان که می خواهید یک عکس آرام تر ثبت کنید، به دنبال رنگ های مشابه بگردید.

برای جلب توجه بیننده، سوژه شما باید رنگارنگ تر از پس زمینه باشد:

اگر دارید عکسی با یک سوژه واضح ثبت می کنید، اغلب می خواهید که سوژه را در پس زمینه برجسته کنید. به عبارت دیگر، می خواهید نظر بیننده را جلب کنید. شما می خواهید توجه او را بر روی سوژه عکس خود حفظ کنید. می توانید این کار را با استفاده از رنگ انجام دهید. فقط باید مطمئن شوید که سوژه شما رنگ های بسیار قوی تری نسبت به پس زمینه داشته باشد.

با پیدا کردن یک سوژه رنگارنگ شروع کنید. رنگ ها باید برجسته و اشباع شده باشند. به عنوان مثال، یک گل قرمز، یک ساختمان آبی، یک ماشین زرد، و غیره. مطمئن شوید که در مقابل یک پس زمینه کسل کننده قرار داشته باشد. چیزی با رنگ کمتر، حتی چیزی که کاملا سفید یا سیاه باشد. عدم وجود رنگ در پس زمینه، همراه با رنگ قدرتمند سوژه شما، تضمین می کند که این سوژه نظر بیننده را به خود جلب کند.

نواحی بدون رنگ را در تصویر خود بگنجانید تاتا یک حس تعادل ایجاد کنید:

همیشه احساس نکنید که به رنگ زیادی در عکس های خود نیاز دارید. در عوض، نواحی بدون رنگ را به تصویر خود اضافه کنید: نواحی سیاه، نواحی سفید، نواحی خاکستری. چون نواحی بدون رنگ در تصاویری که پُر از رنگ هستند مانند فضای منفی عمل می کنند. آنها به بیننده فرصتی برای استراحت می دهند. آنها کل ترکیب بندی را متعادل می کنند. مطمئنا، عکسی با قسمت های سیاه یا سفید اغلب به اندازه یک عکس پر از تضاد رنگ چشمگیثر نخواهد بود. اما بسیار متعادل تر به نظر خواهد رسید، که هدف ترکیب بندی هم اغلب همین است.

بنابراین از گنجاندن نواحی بدون رنگ در عکس های خود نترسید. سوژه خود را بر روی رنگ سیاه قرار دهید. سوژه خود را بر روی رنگ سفید قرار دهید. چون با وجود این که رنگ ابزاری قوی برای استفاده است، اما گاهی اوقات باید آن را کاهش دهید.

منبع: لنزک

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

72 − = 66

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام