۱۶ نکته برای عکاسی پرتره در فضای باز و با نور طبیعی (بخش اول):

مقدمه: عکاسی پرتره چیست؟

ساده‌ترین تعریف از عکاسی پرتره احتمالا این است، عکس‌هایی که از آدم‌ها گرفته می‌شوند و بخشی از شخصیت آن‌ها را به نمایش می‌گذارند.

این یعنی نمی‌شود به هر عکسی که شامل یک آدم است، واقعا پرتره گفت. فرض کنید یکی پیش شما می‌آید و درخواست می‌کند عکس‌هایی از او بگیرید که دیگران با دیدنشان حس شادی او در این مقطع از زندگیش را لمس کنند. تلاش شما برای به تصویر کشیدن این بخش از شخصیت فعلی او، عکاسی پرتره است. اما تمام سوژه‌های ما نمی‌توانند حسی که از پرتره‌شان می‌خواهند را به این روشنی توصیف کنند. پس به داشتن عکس‌هایی جذاب اکتفا می‌کنند و با این کار، معنای پرتره را هم به تعریف گسترده‌تری می‌رسانند؛ تعریفی که هر عکاسی آن را به تجربه یاد گرفته است.

نکته این‌جاست که شما، به عنوان یک عکاس پرتره، نباید به همین اکتفا کنید. در واقع وظیفه‌ی شما گرفتن عکس‌هایی‌ست که خود سوژه را هم غافل‌گیر کنند. پس همیشه به دنبال پرتره‌هایی باشید که یک حس خاص را منتقل می‌کنند. این حس در تمام عکس‌هایتان وجود نخواهد داشت اما وقتی در کارتان موفق شوید، به عکس‌هایی واقعا به‌یادماندنی می‌رسید.

دفعه‌ی بعد که مشغول عکاسی پرتره‌اید، چند لحظه بایستید و به این فکر کنید که سوژه‌تان چه ویژگی خاصی دارد و چه‌طور می‌شود آن را در عکس‌هایش برجسته کرد. مطمئن باشید که از نتیجه راضی خواهید بود.

این مقدمه، بخش معنایی عکاسی پرتره بود. برای بخش فنی کارتان -به خصوص در فضای باز و با نور طبیعی- باید به نکات زیر توجه کنید:

 

۱- در حالت فوکوس اتوماتیک، از تمام نقاط انتخاب‌شده توسط دوربین استفاده نکنید

سیستم فوکوس تمام‌اتوماتیک در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال میان‌رده و بالاتر، شامل پیدا کردن فقط یک نقطه نیست. در این دوربین‌ها وقتی دکمه‌ی مربوط به فوکوس فشار داده شود، دوربین چند نقطه‌ی مختلف را برای فوکوس پیدا می‌کند و در مرحله‌ی بعد، نقطه یا نقاطی که به نظرش درست‌تر می‌آیند را برای فوکوس نهایی انتخاب می‌کند.

استفاده از این حالت، هنگام عکاسی از طبیعت یا منظره (landscape) می‌تواند بسیار مفید باشد. حتی در عکس‌های چندنفره هم می‌شود به این انتخاب دوربین تا حد زیادی اعتماد کرد. اما وقتی که دارید از یک نفر عکاسی می‌کنید و تنها سوژه‌ی پرتره، چهره‌ی اوست، هدف در فوکوس باید وضوح هرچه‌بیش‌تر (شارپ بودن) سوژه باشد. این اتفاق با انتخاب اتوماتیک چند نقطه‌ی فوکوس به راحتی رخ نمی‌دهد؛ به‌خصوص وقتی که عمق میدان در عکس شما کم باشد.

برای رسیدن به میزان قابل قبولی از وضوح و شارپ بودن، فقط یک نقطه از تصویر را برای فوکوس انتخاب کنید. این کار، به شما (عکاس) حداکثر میزان کنترل را خواهد داد. تصویری که در ادامه می‌بینید، چند حالت مختلف از اتوفوکس را در دوربین من (نیکون) نشان می‌دهد.

۲- همیشه روی چشم‌ها فوکوس کنید

شاید شما هم این جمله‌ی انگلیسی را شنیده باشید که «چشم‌ها پنجره‌ای به روح انسان هستند». و اگر عکاس باشید، احتمالا منظور این جمله را در پرتره‌هایتان کاملا درک کرده‌اید. چشم‌های سوژه باید کانون توجه هر پرتره‌ای باشند. این یعنی، نقطه‌ی فوکوس شما باید روی چشم سوژه باشد تا به حداکثر میزان وضوح و شارپنِس در چشم‌ها برسید. اگر چهره‌ی مدل‌تان کاملا روبه‌روی شما نیست، روی چشمی که به لنزتان نزدیک است فوکوس کنید.

اگر با عمق میدان کم عکاسی کنید، فوکوس روی چشم‌ها باعث خواهد شد پوست سوژه هم لطیف‌تر به نظر برسد که همیشه یک نکته‌ی مثبت در عکاسی پرتره است. به طوری که معمولا وقت زیادی از مرحله‌ی ادیت و روتوش عکس را به خود اختصاص می‌دهد.

نقطه‌ی فوکوس شما باید روی چشم سوژه باشد تا به حداکثر میزان وضوح و شارپنِس در چشم‌ها برسید.

۳- نوردهی درستی داشته باشید

نوردهی در عکاسی پرتره هم بسیار مهم است؛ به‌خصوص وقتی که در فضای آزاد و زیر نور خورشید عکاسی می‌کنیم.

۴- با عمق میدان کم عکاسی کنید

این یکی از نکاتی‌ست که از همان ابتدا به تمام عکاسان پرتره گفته می‌شود. تا جایی که لنز و نحوه‌ی استقرار سوژه به شما اجازه می‌دهند، عمق میدان را در عکس‌هایتان کم کنید. با کم کردن عمق میدان، پس‌زمینه‌ی عکس اصطلاحا به «بوکه» تبدیل می‌شود. و داشتن بوکه‌ی جذاب، می‌تواند پرتره‌های معمولی را به عکس‌هایی بسیار زیبا تبدیل کند. (کیفیت بوکه، مستقیما به کیفیت لنز شما بستگی دارد.)

اما طبیعتا با عمق میدان کم باید بیش از پیش به حرکت کردن سوژه و البته دست خودتان توجه کنید تا صورت سوژه از فوکوس خارج نشود. مثلا با یک لنز ۵۰ میلی‌متری و در f/1.8 اگر سوژه‌ی شما در فاصله‌ی یک‌متری‌تان باشد، ناحیه‌ی فوکوس شما چیزی حدود چهار سانتی‌متر خواهد بود. این یعنی کوچک‌ترین حرکت شما یا سوژه بعد از فوکوس اولیه، می‌تواند وضوح پرتره را به هم بریزد.

داشتن بوکه‌ی جذاب، می‌تواند پرتره‌های معمولی را به عکس‌هایی بسیار زیبا تبدیل کند. بوکه همین دایره‌های نوری‌ست که در عکس زیر می‌بینید.

ادامه دارد…

امیدوارم این آموزش برایتان مفید بوده باشد و اگر تنها کمی به دانش شما اضافه کرده باشد، ارزشش را داشته است.

 

منبع: حامد مدیا

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

63 − 60 =

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام