آموزش استفاده از رنگ های تند، زنده و شاد در عکاسی:

چگونه از رنگ های تند، زنده و شاد عکاسی کنید و عکس های زیبا و موفقی خلق کنید؟ هنگام کار با رنگ های زنده و شاد «سادگی» بهتر است. پس بهتر است رنگ های تند را حداقل نگه داشته، و از آوردن جزئیات بیش از حد در ترکیب بندی خود اجتناب کنید – چراکه این دو کار بیننده را گیج می کنند. نکات این مقاله، چگونگی استفاده از رنگ های زنده و تند در عکاسی با موفقیت را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

جزئیات را ساده نگه دارید:

در هر نوع عکاسی، سادگی به نوبه خود یک هنر است. اگرچه جزئیات نیز می توانند ضروری باشند، اما گاهی اوقات کم کردن میزان جزئیات لازم است. بنابراین، هنگام کار با رنگ های تند و شاد در عکاسی، اگر به جای داشتن جزئیات بیش از حد، تنها المان های کلیدی را در عکس خود بگنجانید، داستان شما ممکن است تاثیرگذارتر شود. هنگام کار با رنگ های زنده و شاد، سادگی بهتر است. شما به شیوه های مختلف می توانید به سادگی دست یابید. اولین روش به حداقل رساندن تعداد رنگ ها در کادر است. بله، مواردی وجود دارد که رنگ های زیاد در کنار هم در تصویر خوب عمل می کنند، اما در بعضی مواقع دیگر برای بیننده گیج کننده می شود. شما باید نگاه بیننده خود را هدایت کنید. روش دیگر برای حفظ سادگی این است که از جزئیات بیش از حد در ترکیب بندی خود اجتناب کنید – چراکه این کار نیز می تواند گیج کننده باشد.

ترکیبات رنگ مختلف را امتحان کنید:

در مورد رنگ های تند تر معمولا بهتر است که از کم شروع کنید. شما می توانید بر یک رنگ اصلی تمرکز کرده و ترکیب رنگ خود را از آنجا بسازید. زمانی که شروع به اضافه کردن رنگ های دیگر می کنید، ببینید که آیا در کنار هم خوب عمل می کنند یا نه. خوشبختانه، نیازی نیست که چرخه رنگ را از نو بسازید و می توانید از هارمونی رنگ های امتحان شده به نفع خود استفاده کنید.

هارمونی رنگ ترکیبی است که از لحاظ بصری برای چشم جذاب است. برخی از گزینه ها شامل رنگ های مکمل (رنگ هایی که در چرخه رنگ کاملا مقابل یکدیگر قرار دارند) و رنگ های مشابه (رنگ هایی که در کنار یکدیگر قرار دارند) می باشند. هر دوی این هارمونی ها در دنیای طبیعی وجود دارند. غروب آفتاب با رنگ های نارنجی و آبی نمونه ای از رنگ های مکمل است. در حالی که یک درخت سبز در مقابل آسمان آبی نیمروز بیشتر در راستای ردیف رنگ های مشابه قرار دارد. هنگامی که با ترکیب رنگ ها کار می کنید، وقت بگذارید تا تصویر نهایی را برای چشم خوشایند کنید.

رنگ های خود را برجسته یا تقویت کنید:

صحنه شما ممکن است پر از رنگ، پرانرژی و شلوغ باشد. اگر این چیزی است که می خواهید به تصویر بکشید، پس همه چیز خوب است. از طرف دیگر، اگر یک سوژه داشته باشید که در میان آن شلوغی بخواهید آن را ایزوله یا جدا کرده و توجه بیننده را به آن جلب کنید، چطور؟ می توانید از رنگ برای این کار استفاده کنید. برای انجام این کار، یکی از گزینه های شما این است که میزان اشباع یا تُن رنگ هایی که به داستان سوژه شما کمکی نمی کنند را کم کنید. گزینه دیگر قرار دادن یک رنگ روشن در مقابل یک رنگ گرفته تر برای کمک به برجسته تر کردن آن است. همچنین، تنظیم سایه رنگ یا ته رنگ (hue) و روشنایی (brightness) رنگ های نزدیک به رنگ اصلی شما می تواند به برجسته شدن آن کمک کند.

اینها چند روش آسان هستند برای تقویت رنگ های شما هستند:

تراز سفیدی: به استفاده از تراز سفیدی (White balance) در هنگام کار با رنگ های تند و قوی توجه کنید. دوربین شما چندین گزینه تراز سفیدی برای مقابله با شرایط روشنایی مختلف دارد (سایه، ابری، فلورسنت، و غیره). هر یک از اینها بر رنگ کلی تصویر شما تاثیر می گذارد. آنها یا رنگ شما را به سمت رنگ های گرم تر (با اضافه کردن رنگ زرد) یا به سمت رنگ های سردتر (با اضافه کردن رنگ آبی) می برند. بنابراین، تراز سفیدی می تواند رنگ های شما را تقویت کند یا سایه رنگ را به کلی تغییر دهد. توجه: اگر نمی خواهید که رنگ های شما خیلی آبی یا زرد به نظر برسند، می توانید به صورت دستی دمای رنگ تراز سفیدی خود را تنظیم کنید.

اشباع: به طور پیش فرض، از اشباع (Saturation) برای افزایش شدت هر رنگ در تصویر استفاده می شود. با این حال، شما می توانید از نرم افزار ویرایش استفاده کرده و از اشباع به صورت انتخابی استفاده کنید. هنگامی که می خواهید یکی از رنگ ها را برجسته کنید، می توانید شدت آن را افزایش دهید، در حالی که اشباع رنگ های دیگر در صحنه را کاهش می دهید.

شدت رنگ: تغییر شدت رنگ (Vibrance) در یک تصویر، کمی خاص تر از اشباع است. Vibrance تنها قسمت های کم رنگ تر را در تصویر شما تنظیم می کند. با افزایش vibrance می توانید شدت رنگ های کم اشباع تر را افزایش دهید، درحالیکه روی رنگ های اشباع شده یا قسمت های پر رنگ تر تاثیری نمی گذارد. این ابزار برای برجسته تر کردن برخی رنگ ها می تواند بسیار موثر باشد. هم Saturation و هم Vibrance را می توانید در Adobe camera raw تنظیم نمایید.

نتیجه گیری:

هنگام کار با رنگ های تند، زنده و شاد، مراقب پالت رنگ خود باشید. ترکیب بندی های خود را با به حداقل رساندن تعداد رنگ ها و جزئیات در تصویر خود ساده نگه دارید. با چرخه رنگ بازی کنید و هارمونی های مختلفی که وجود دارد را یاد بگیرید. هنگامی که به تمام رنگ ها در تصویر خود توجه می کنید، درک بهتری از نحوه عملکرد آنها با یکدیگر به دست می آورید. همچنین نحوه تاثیرگذاری هر رنگ و حذف رنگ های دیگر را درک می کنید. از همه مهم تر، در حالی که در مورد رنگ یاد می گیرید، تجربه جالبی نیز به دست خواهید آورد.

منبع: لنزک

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

28 − 21 =

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام