آموزش عکاسی از انعکاس: سوژه، ایده و نکات بازتاب ها:

انعکاس زمانی ایجاد می شود که نور از یک شیء بازتاب داده شود. در این آموزش عکاسی از انعکاس، شما عزیزان را برای گرفتن عکس های عالی از انعکاس ها آماده می کنیم. در ابتدا می گوییم که انعکاس یا بازتاب چیست و چگونه ایجاد می شود و چه سطوحی برای عکاسی انعکاس بهتر جواب می دهند. به شما سوژه و ایده عکاسی انعکاس می دهیم و چند نکته برای تقویت عکس های بازتابی شما مطرح می کنیم. اگر به عکاسی از انعکاس، در آب، شیشه، آینه یا هر سطح انعکاسی دیگری، علاقه مند هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

انعکاس چیست؟

اول از همه، بیایید به علم پشت عکاسی از انعکاس یا بازتاب بپردازیم. دانستن این که انعکاس ها چگونه ایجاد می شوند، به شما در یافتن آن ها و به تصویر کشیدن شان کمک خواهد کرد. انعکاس یا بازتاب (reflection) یکی از چندین راه واکنش نور با ماده است. نور از سطوحی مثل آینه ها منعکس می شود که نور را جذب نکرده یا عبور نمی دهند. وقتی نور از یک سطح صاف (صیقلی) بازتاب داده شود، ممکن است منجر به ایجاد یک تصویر شود. این تصویر کپی شیء ای است که توسط نور بازتابی تشکیل شده.

پس انعکاس زمانی ایجاد می شود که نور از یک شیء بازتاب داده شود. اگر سطحی خیلی صاف و صیقلی باشد، مثل آینه، آب، شیشه یا فلز صیقل داده شده، نور با همان زاویه ای که به سطح می خورد بازتاب داده خواهد شد. به این، انعکاس منظم یا آینه ای (specular reflection) گفته می شود که منجر به شکل گرفتن تصویری واضح می شود. اما اگر سطح حتی کمی ناهموار باشد، ممکن است تصویری شکل نگیرد، اگر هم بگیرد مات خواهد بود. این انعکاس پراکنده (diffuse reflection) نام دارد.

کدام مواد سطح انعکاسی دارند؟

حال که فهمیدید انعکاس چیست، می دانید که برای عکاسی از انعکاس باید به دنبال چیزی با یک سطح صاف و صیقلی باشید، مواردی چون:

فلز – هر سطح فلزی بازتابنده است. سطوحی که خراش های کمتری داشته باشند بهتر هستند.

شیشه – شیشه نیز بازتابی است. هرچه زاویه ای که استفاده می کنید کمتر باشد، بازتاب قوی تر خواهد بود.

سنگ مرمر – سطوح سنگی صاف و براق بازتابنده هستند، اما نه به اندازه شیشه یا فلز. وجود آب بر روی سنگ مرمر، بازتاب را بهتر خواهد کرد.

آب – در جایی که آب یک سطح صاف را تشکیل دهد، بازتاب وجود خواهد داشت. گودال ها اغلب این ویژگی را دارند، دریاچه ها نیز مناسب هستند، و حتی منابع آب بزرگتر هم اگر باد نوزد می توانند مفید باشند.

پیدا کردن مکان های دارای انعکاس:

دانستن این که کدام سطوح انعکاس ایجاد می کنند، تنها نصف داستان است. شما باید یکی از این سطوح را در مکانی پیدا کنید که یک انعکاس جالب دارد. بیرون رفتن و پیدا کردن یکی از آنها گاهی اوقات آسان، و گاهی اوقات سخت تر است. موارد زیر را در نظر داشته باشید تا شانس خود را بیشتر کنید:

سطوح شفاف – پنجره ها در خیابان های مرتفع، یا شیشه محافظ بین مسافران و خط ریل در ایستگاه های مترو، همه این پتانسیل را دارند که سطوح بازتابی خوبی باشند.

منابع آب – منابع آب دائمی مانند دریاچه ها یا تالاب ها می توانند برای عکاسی از انعکاس عالی باشند. گودال های اطراف یک قلعه نیز می تواند خیلی خوب باشد. برای به دست آوردن بهترین نتایج باید یک روز آرام را انتخاب کنید.

گودال ها – بعد از این که باران به پایان رسید، اما قبل از این که گودال های آب خشک شوند، زمان بسیار خوبی است که به دنبال انعکاس هایی بگردید که در حالت عادی وجود ندارند.

انعکاس خودتان را ایجاد کنید:

البته، وقت هایی هست که شما می خواهید از بارتابی عکس بگیرید که در حالت عادی شکل نمی گیرد. در این حالت، می توانید یک آینه با خود به محل عکاسی ببرید. ممکن است به همراه آوردن یک آینه بزرگ با خودتان امکان پذیر نباشد، اما با استفاده از یک لنز واید، می توانید کاری کنید که انعکاس بسیار بزرگتر از آنچه که در واقع هست به نظر برسد. راه حل دیگر این است که یک بطری آب یا حتی یک سطل با خود به همراه بیاورید. اگر یک منبع آب مانند یک دریاچه یا دریا در آن نزدیکی به راحتی در دسترس باشد، ممکن است بتوانید چند سطل آب به مکانی که می خواهید یک انعکاس ایجاد کنید، ببرید.

انعکاس های خود را تقویت کنید:

چند کار هست که می توانید برای تقویت عکس انعکاس خود در داخل دوربین انجام دهید. این موارد عمدتا شامل تجهیزاتی هستند که استفاده می کنید. برای ایجاد عکس های بازتاب عالی موارد زیر را در نظر بگیرید:

فیلتر پلاریزه دایره ای – یکی از بهترین چیزهایی که می توانید در عکاسی از انعکاس یا بازتاب استفاده کنید. استفاده از این فیلتر تا حد زیادی قدرت بازتاب را افزایش می دهد.

لنز واید – از یک لنز واید برای افزایش دامنه بازتاب در عکس خود استفاده کنید. حتی یک گودال کوچک هم می تواند کل کادر را پر کند، اگر به اندازه کافی به گودال نزدیک شوید.

زاویه کم – هرچه زاویه کمتر باشد، انعکاس بزرگتر خواهد بود. بنابراین برای به دست آوردن بهترین نتایج از کنار لبه یک پنجره، یا از روی زمین نزدیک یک گودال عکس بگیرید.

سوژه های خوب برای انعکاس:

فقط به این خاطر که یک مکان یک انعکاس دارد، به این معنی نیست که بهترین جا برای گرفتن یک عکس انعکاسی است. مانند هر نوع عکاسی دیگری، در اینجا هم شما به یک سوژه اصلی قوی نیاز دارید. آن سوژه اصلی ممکن است در قالب معماری باشد. اگر اینطور نیست، ممکن است لازم باشد تا منتظر یک لحظه مناسب برای ثبت باشید، مثلا شخصی که از محل بازتاب شما عبور کند. یک شخص تنها، یک درخت تنها، یا یک منظره نمادین، می توانند چند ایده برای عکاسی انعکاس شما باشند.

از پس پردازش برای بازتاب ها استفاده کنید:

علاوه بر اقداماتی که در داخل دوربین می توانید انجام دهید، مراحل دیگری نیز وجود دارد که می توانید در پس پردازش از آنها استفاده کنید، که شامل تقویت عکس موجود یا ایجاد یک بازتاب در تصویرتان است.

تقویت یک عکس: برای این کار عکسی را که در حال حاضر یک بازتاب دارد بردارید و آن بازتاب را برجسته تر کنید. شما باید به دنبال ایجاد تنظیمات موضعی در تصویر خود باشید. برای انجام این کار، می توانید از فیلترهای کاهنده تدریجی (graduated filters) برای تنظیم تصویر استفاده کنید یا با استفاده از ماسک لایه تنها قسمت هایی از تصویر را که می خواهید تحت تاثیر قرار دهید، نشان دهید. تنظیماتی که می توانید در نظر بگیرید، روشن کردن، شارپ کردن، و اضافه کردن کنتراست بیشتر به بازتاب برای شبیه سازی تصویری که بازتاب تشکیل داده است، می باشند.

ایجاد یک انعکاس: در آخر، برای ایجاد عکس های انعکاسی عالی، می توانید به پس پردازش روی آورید. برای این کار باید یک تصویر مناسب انتخاب کنید – تصویری که یک آسمان خوب داشته باشد، بهتر است. سپس اندازه بوم تصویر خود را افزایش دهید، تصویر را کپی کنید، آن را وارونه کنید، اندازه آن را تغییر دهید، و سپس آن را تنظیم کنید تا بازتاب واقعی به نظر برسد.

منبع: لنزک

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 83 = 86

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام