۱۶ نکته برای عکاسی پرتره در فضای باز و با نور طبیعی (بخش آخر):

 

۱۳- از سوژه‌تان بخواهید ژست‌های مختلف را امتحان کند

به عنوان عکاس، باید دائما در حال صحبت کردن با مدلتان باشید. سعی کنید از همان ابتدای کار با او ارتباط برقرار کنید و نقاط مشترکی که قابل بحث هستند را بیابید. از کار و درس گرفته تا ورزش و آب‌وهوا، هر چیزی می‌تواند موضوع صحبت باشد. مهم این است که برای دقایق طولانی سکوت بین شما ایجاد نشود. این سکوت می‌تواند باعث معذب شدن مدل و خود شما شود و پرتره‌هایتان را از حالت طبیعی و دل‌نشینی که باید داشته باشند، خارج کند.

حتی اگر مدل‌تان را از قبل نمی‌شناسید و موضوعات زیادی برای صحبت با او ندارید، تعریف‌های چندکلمه‌ای می‌توانند کارساز باشند. از عکس‌هایی که دارید می‌گیرید و از او، تعریف کنید. می‌توانید هر چند دقیقه یک بار، چند عکس را از صفحه‌ی نمایش دوربین‌تان به او نشان دهید تا فرآیند عکاسی و خروجی نهایی برای او ملموس‌تر شود.

علاوه بر این‌ها، به عنوان کسی که پشت دوربین ایستاده باید بتوانید جلسه‌ی عکاسی‌تان را کارگردانی کنید. به مدل‌تان بگویید که کدام ژست‌هایش خوب و جذاب هستند. هرجا که به نظرتان تغییر ژست می‌تواند به عکس بهتری منجر شود، مسئله را به او بگویید و ژست مورد نظرتان را توضیح دهید. به مدل‌تان اجازه دهید هر ایده‌ای که دارد و هر ژستی که می‌خواهد را امتحان کند. از بهترین ایده‌های او و خودتان برای رسیدن به عکس‌های بهتر استفاده کنید.

مسئولیت هر آن‌چه که در عکس ثبت می‌شود با شماست. پس همان‌قدر که به محیط و نور و مسائل فنی توجه دارید، به حالت چهره و ژست سوژه‌تان هم توجه کنید.

۱۴- ترکیب‌بندی درست مهم است

از آن‌جایی که بخش بزرگی از عکس‌های پرتره را کلوزآپ‌ها تشکیل می‌دهند، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که ترکیب‌بندی درست و کادر مناسب (composition) در پرتره آن‌قدرها جدی نیست. اما قضیه دقیقا برعکس است. بسته‌تر بودن کادر باعث می‌شود متغیرهای کم‌تری هم داشته باشید و برای این‌که بتوانید سوژه‌ی پرتره را برجسته کنید و به عکس خوبی برسید و در عین حال، یک حس و داستان خاص را به بیننده منتقل کنید، باید به تمام عناصر موجود در کادرتان دقت کنید.

انتخاب زاویه‌ی دید، میزان باز یا بسته بودن کادر، استفاده از فضای منفی (negative space) یا قانون وسط یا یک‌سوم از جمله مواردی هستند که اصلاح آن‌ها در ادیت سخت یا غیرممکن است و باید موقع گرفتن عکس، آن‌ها را در نظر داشته باشید.

۱۵- ادیت و روتوش عکس را یاد بگیرید

یکی از نرم‌افزارهای ادیت عکس را انتخاب کنید و ادیت‌های اصلی و روتوش پرتره را با آن یاد بگیرید. اکثر عکاسان حرفه‌ای از مجموعه‌ی نرم‌افزارهای ادوبی برای این کار استفاده می‌کنند. من تمام عکس‌هایم را با فتوشاپ (photoshop) ادیت می‌کنم. بعضی از عکاسان از لایت‌روم (lightroom) استفاده می‌کنند و برخی دیگر از ترکیب هردو یا نرم‌افزارهای دیگر، هرکدام را که دوست دارید انتخاب کنید و کم‌کم در استفاده از آن بهتر شوید.

ادیت خوب می‌تواند فضای عکس را تا حد زیادی تغییر دهد و یک پرتره‌ی معمولی را به عکسی فوق‌العاده تبدیل کند. علاوه بر این، استفاده از فرمت خام و پروفایل خنثی که در نکات بالا توصیه شدند، فقط زمانی به نتیجه‌ی مطلوب می‌رسد که بتوانید عکس‌تان را به بهترین شکل ممکن ادیت کنید.

۱۶- اگر حوصله‌ی رعایت هیچ‌کدام از نکات بالا را ندارید، از یک عکاس حرفه‌ای استفاده کنید

فارغ از این‌که خودتان عکاس‌اید یا نه، همه هرازگاهی هوس می‌کنند چند پرتره‌ی حرفه‌ای و ادیت‌شده از خودشان یا عزیزان‌شان داشته باشند. اگر می‌خواهید از لحظه لذت ببرید و خودتان درگیر عکاسی نشوید یا اگر دوربین دیجیتال حرفه‌ای ندارید اما دوست دارید پرتره‌های باکیفیت این دوربین‌ها را داشته باشید، پاسخ شما استفاده از یک عکاس حرفه‌ای و رزرو یک جلسه عکاسی پرتره است. با این کار می‌توانید در فضای باز یا محیط مورد نظرتان، پرتره‌های زیبایی داشته باشید.

 

امیدوارم این آموزش برایتان مفید بوده باشد و اگر تنها کمی به دانش شما اضافه کرده باشد، ارزشش را داشته است.

 

منبع: حامد مدیا

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

62 − 52 =

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام