۱۶ نکته برای عکاسی پرتره در فضای باز و با نور طبیعی (بخش سوم):

 

۹- بهترین روز و ساعت ممکن را برای عکاسی انتخاب کنید

ساعت طلایی و ساعت آبی در عکاسی مشهور هستند و این شهرت دلیل بسیار خوبی دارد. عکس‌هایی که نزدیک طلوع یا غروب آفتاب گرفته می‌شوند، می‌توانند بسیار جذاب‌تر از عکس‌های دیگر باشند. این مسئله هم در مورد عکاسی پرتره در فضای باز و هم درمورد سایر رشته‌های عکاسی، مثل عکاسی از طبیعت، صادق است. پس اگر می‌توانید، عکاسی‌تان را نزدیک به طلوع یا غروب خورشید انجام دهید.

علاوه بر ساعت عکاسی، بهتر است در انتخاب روز هم به وضعیت هوا دقت کنید و گزارش‌های هواشناسی را ببینید. اگر می‌توانید، در روزهای ابری عکاسی کنید. پرتره‌هایی که با نورِ آفتابِ پشتِ ابر گرفته می‌شوند، جذابیت خاصی دارند. در واقع، در این پرتره‌ها خورشید نور اصلی شماست و ابرها نقش یک سافت‌باکس بزرگ را دارند که تابش نور را ملایم‌تر و سایه‌ها را نرم‌تر و جذاب‌تر می‌کند. سایه‌های تند و تیره روی صورت سوژه، یکی از عوامل عمده‌ی خراب شدن پرتره‌ها در فضای باز و با نور خورشید است که در این حالت عملا حذف می‌شود.

روزهای ابری و ساعت‌های طلایی بهترین نتایج را به هم‌راه دارند.

 

۱۰- به جهت تابش نور توجه کنید

برای عکاسی در فضای باز، می‌توانید مدل یا سوژه‌ی عکس‌تان را در سه حالت کلی داشته باشید: رو به نور، پشت به نور، با زاویه‌ای کم‌تر از ۱۸۰ درجه نسبت به نور (نور از کنار) و در هر سه حالت باید به سایه‌های ایجادشده روی صورت مدل‌تان توجه کنید.

اگر تجهیزات لازم را ندارید یا زیر نور مستقیم آفتاب و آسمانی بدون ابر عکاسی می‌کنید، توصیه‌ی من حالت سوم است. سعی کنید زاویه‌ی تابش خورشید با صورت سوژه‌تان کم‌تر از ۹۰ درجه باشد. یعنی نور به یک سمت از صورت او بتابد و نصف دیگر، کمی در سایه باشد. (نصف صورت روشن، نصف دیگر تیره) (نور از جلو و زاویه‌ی حدود ۴۵ درجه معمولا به‌ترین نتیجه را به هم‌راه دارد.)

اما این انتخاب، بیش‌تر از هر چیز دیگر به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. اگر مدلتان رو به نور باشد، خورشید مستقیما به چشم‌هایش خواهد تابید و واکنش طبیعی او در برابر نور شدید، بستن چشمان خواهد بود. این مسئله، می‌تواند به حالت طبیعی چهره و در نتیجه، زیبایی پرتره لطمه بزند.

از طرف دیگر، اگر سوژه‌ی شما پشت به نور باشد، تفاوت نوری که به صورت او می‌تابد با نور موجود در پس‌زمینه می‌تواند به قدری زیاد شود که پس‌زمینه‌ی عکس را در سفیدی و نور مطلق یا سوژه را در تاریکی و سیاهی مطلق فرو ببرد. ممکن است با این اتفاق مشکلی نداشته باشید یا حتی بخواهید عکس‌های ضدنور بگیرید. اما در هر صورت باید به جهت تابش نور دقت کنید. (البته این حالت با استفاده از تجهیزات نورپردازی مثل فلاش اکسترنال یا استروب، قابل حل است.)

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که پرتره‌هایی که در سایه گرفته شوند، معمولا بهتر از کار درمی‌آیند. پس به جهت تابش نور و موقعیت‌هایی که در آن‌ها امکان استفاده از سایه‌ی اجسام مختلف وجود دارد، توجه کنید و سعی کنید حداقل صورت مدل‌تان کاملا در سایه باشد. من معمولا زیر درخت‌ها عکاسی می‌کنم. این کار دست شما را بازتر خواهد گذاشت.

علاوه بر این‌ها، تابش مستقیم نور خورشید به لنز دوربین، می‌تواند باعث ایجاد پدیده‌ای به نام فلِر (flare) شود. می‌شود از این پدیده به عنوان یک ابزار برای خلاقیت بیش‌تر و ساختن یک فضای خاص در عکس‌ها استفاده کرد. اما در بیش‌تر عکس‌ها، فلر یک مزاحم است. استفاده از لنزهای باکیفیت و داشتن هود (hood) روی لنز، می‌تواند مانع ایجاد فلر در عکس‌ها شود.

پرتره‌هایی که در سایه گرفته شوند، معمولا بهتر از کار درمی‌آیند.

 

۱۱- بهترین پس‌زمینه‌ی ممکن را انتخاب کنید

به دلیل نزدیک بودن سوژه به دوربین، حتی چند سانتی‌متر حرکت دست شما می‌تواند پس‌زمینه‌ی عکس‌تان را به کلی تغییر دهد. سعی کنید پس‌زمینه‌ی ساده‌ای پشت مدل‌تان داشته باشید تا توجه بیننده به سوژه‌ی اصلی عکس جلب شوند، نه پس‌زمینه. برقراری ارتباط میان رنگ غالب پس‌زمینه و رنگ لباس سوژه هم می‌تواند به جذابیت بیش‌تر عکس شما کمک کند. پس همیشه در حال حرکت باشید و نقاط مختلف را از دریچه‌ی لنز دوربین‌تان ببینید و پس‌زمینه‌های جذاب احتمالی را در قاب‌تان پیدا کنید.

تاثیر چند سانتی‌متر حرکت دوربین و تغییر محل قرار گرفتن خط افق و پس‌زمینه در تصویر زیر مشخص است.

 

۱۲- از تجهیزات جانبی عکاسی استفاده کنید

من هم تا چند وقت پیش باور نمی‌کردم که عکاس بودن به تجهیزات ربطی ندارد. اما تجربه ثابت کرده که یک عکاس خوب می‌تواند با کم‌ترین تجهیزات عکس‌های خوبی بگیرد و کسی که عکاسی بلد نباشد با ده‌ها و صدها میلیون [تومان] خرج کردن و خرید آخرین تجهیزات هم نمی‌تواند همیشه به به‌ترین نتیجه برسد.

بنابراین توصیه‌ی اصلی من این است که با هر تجهیزاتی که دارید، عکاسی کنید. تنها تجهیزات واقعا ضروری، دوربین و لنز شما هستند. اما داشتن بعضی ابزارها می‌تواند به شما کمک کند تا پرتره‌های بهتری در فضای باز و با نور خورشید بگیرید.

تعداد این ابزارها زیاد است اما دو موردی که می‌توانند کار شما را بسیار راحت‌تر کنند و قیمت پایین‌تری هم دارند، فلاش اکسترنال و رفلکتور هستند. فلاش اکسترنال می‌تواند نور جانبی پرتره‌های شما باشد و کیفیت کارتان را افزایش دهد. رفلکتور هم، در صورت استفاده‌ی درست، سایه‌های روی چهره‌ی مدل (به‌خصوص زیر چشم‌ها) را نرم‌تر و روشن‌تر و پرتره‌ی شما را جذاب‌تر می‌کند. علاوه بر این می‌شود از رفلکتور برای ایجاد سایه (به‌عنوان سایه‌بانی برای صورت مدل) و جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید هم استفاده کرد.

در طول زمان و هرچه‌قدر که می‌توانید روی خرید ابزارهای بیش‌تر و بهتر کردن ابزارهای فعلی‌تان سرمایه‌گذاری کنید. اما مطمئن باشید که مهارت، بر ابزار ارجحیت دارد.

 

ادامه دارد…

امیدوارم این آموزش برایتان مفید بوده باشد و اگر تنها کمی به دانش شما اضافه کرده باشد، ارزشش را داشته است.

 

منبع: حامد مدیا

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

48 − 46 =

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام