هرگز نمی‌توانید در سایت‌های فروش عکس و ویدیو، عکس یا ویدیویی از برج ایفل در شب پیدا کنید. اما دلیل این موضوع چیست؟

اگر سری به سایت‌های فروش عکس و ویدیو بزنید، هرگز نمی‌توانید از برج ایفل در شب محتوایی پیدا کنید. علت این است که برج ایفل زمانی که چراغ‌های چشمک‌زن آن در آسمان شب روشن می‌شود، کپی رایت دارد!

قانون کپی رایت اتحادیه اروپا به این شکل است که یک اثر هنری (که می‌تواند عکس، ویدیو، موسیقی یا یک ساختمان باشد) در هنگام حیات خالق اثر به علاوه‌ی هفتاد سال بعد از آن شامل کپی رایت می‌شود.

بیشتر کشورها قانون «آزادی تصاویر پانوراما» دارند که بر اساس آن مجاز هستید از افق عکاسی کنید و عکس شما می‌تواند شامل ساختمان‌های دارای کپی رایت هم باشد. بنابراین زمانی که همه چیز را تنظیم کرده‌اید تا از بیگ بن لندن عکاسی کنید، نمی‌توانید نسخه جدیدی از این ساعت را خودتان بسازید تا قانون کپی رایت را نقض نکنید!

اتحادیه اروپا به کشورهای عضو، این اجازه را می‌دهد که از قانون آزادی تصاویر پانوراما در قانون کپی رایت خود تبعیت نکنند. فرانسه برای مثال از این استثنا استفاده کرده است. بنابراین اگر از برج ایفل پاریس می‌خواهید عکاسی کنید، در هنگام شب مجاز به این کار نیستید!

صاحب اثر و خالق برج ایفل در سال ۱۹۲۳ درگذشت. بنابراین در سال ۱۹۹۳، تصاویر برج ایفل در دسترس عموم قرار گرفت. به همین دلیل است که لاس وگاس هم نسخه برج ایفل خود را دارد که در سال ۱۹۹۹ ساخته شد.

اما چراغ‌های برج ایفل تا سال ۱۹۸۵ هنوز نصب نشده بودند. بنابراین بعد از این تاریخ این چراغ‌ها هم قانون کپی رایت قرار می‌گیرند، چرا که نوعی اثر هنری محسوب می‌شوند.

این موضوع در مورد ایستگاه قطار اصلی لوور و رم هم صادق است. البته تا به حال هیچ کس به دلیل عکاسی شب از برج ایفل به دادگاه احضار نشده است، اما این موضوع ممکن است هر لحظه تغییر کند.

در واقع عکاسی از برج ایفل در شب ممنوع است، اما حقیقت این است که به اشتراک گذاشتن آن تصاویر می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. اگر می‌خواهید عکس‌هایی که گرفته‌اید را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید باید از واحد اجرایی برج ایفل (Société d’Exploitation de la Tour Eiffel) مجوز بگیرید.

منبع: کجارو

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

54 − = 51

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام