۱۰ نکته مهم عکاسی از سمینارها و کنفرانس‌ها:
مد خودکار را فراموش کنید: اصلاً از مد عکاسی خودکار یا Auto استفاده نکنید. اغلب سمینار‌ها در فضای بسته و نسبتاً تاریک برگزار می‌شوند تا نورپرداز صحنه بتواند با تاباندن نورهای متمرکز روی سخنگو، تمام حواس شرکت‌کننده‌ها را به آن شخص جلب کند. کار کردن در مد عکاسی Auto بدون شک فلاش دوربینتان را باز می‌کند و نه تنها باعث می‌شود که عکس‌هایتان بسیار مبتدیانه و معمولی به نظر برسند، بلکه فلاش زدن‌های پی‌درپی، اغلب موجب برهم خوردن تمرکز افراد می‌شود و احتمالاً دارد حتی از شما بخواهند دیگر عکس نگیری
حالا احتمالاً از خودتان می‌پرسید، چطور باید در نوری این‌چنین کم عکس بگیرید؟ اگر بتوانید با مد‌ دستی، حساسیت بالا، دیافراگم باز و … کار کنید، قطعاً نتیجه بهتری می‌توانید بگیرید. اما در صورتی که تجربه کافی برای ریسک کردن ندارید، بهترین گزینه برای شما مد نیمه خودکار P یا Program است. در این حالت دوربین روی حالت خودکار قرار می‌گیرد و حداقل می‌توانید با تنظیم دوربین روی حساسیت خودکار یا Auto ISO، فلاش دوربین را خاموش کنید و تنها از نور خود صحنه استفاده کنید. البته فراموش نکنید که خاموش کردن فلاش، به معنی بالا رفتن حساسیت و نویز زیاد در عکس‌ها است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم ترجیحاً از یک دوربین فول‌فریم مانند Nikon D750 استفاده کنید که اطمینان داشته باشید نویز عکس‌ها چندان آزاردهنده نخواهد بود.

فلاش مستقیم ممنوع: عکاسی بدون فلاش در سمینارها بسیار مشکل است. تقریباً همه عکاسان حرفه‌ای برای عکاسی در سمینارها، با خود فلاش همراه می‌برند. اما شکل استفاده از فلاش‌های اکسترنال یا جانبی کالا با فلاش روی دوربین متفاوت است. فلاش‌های روی دوربین، در واقع نوعی فلاش خودکار و معمولی به شمار می‌روند و امکانات چندان زیادی ندارند. اما فلاش‌های اکسترنال، نه تنها قدرت بسیار زیادی دارند و می‌توانند به اندازه کافی فضا را روشن کنند، بلکه امکان تابش غیر مستقیم یا انعکاسی هم دارند. یعنی می‌توانید سر فلاش را به سمتی دیگر (خصوصاً به طرف سقف) بچرخانید و بدون اینکه نور شدیدی به طرف سوژه بتابانید، صحنه را به خوبی روشن کنید و عکس بگیرید. فلاش‌های اکسترنال مختلفی برای دوربین‌های کانن و نیکون در دسترس هستند. (اگر با کانن عکاسی می‌کنید، حتما فلاش Canon Speedlite 430EX III را ببینید. چون علاوه بر امکانات خوب، قیمت بسیار مناسبی هم دارد.

دیوار باشید: ثبت عکس‌های لحظه‌ای اصلاً به این معنی نیست که باید آن‌ها را “ایجاد” کنید. بلکه باید خودتان آنجا باشید. دقیقاً در همان لحظه‌ها باید در جای خوبی باشید. اگر جای درستی باشید دیگر نیازی به دیده شدن ندارید. عکاسان بزرگ درباره عکاسی در سمینارها یک جمله جالب دارند. می‌گویند در سمینار‌ها باید “دیوار باشید”. یعنی اصلاً نباید دیده شوید. بلکه باید بگذارید تا مردم حالت اصلی خودشان را داشته باشند و شما از حالت‌های طبیعی آن‌ها عکاسی کنید. می‌دانید چرا؟ چون تقریباً همه مردم دوست دارند عکس‌های بدون فرم و ژست داشته باشند و خیلی خوب نمی‌توانند در عکس‌ها ژست جالب بگیرند.
این کار مستلزم رعایت نکات زیادی است. اول اینکه نباید ظاهر و لباستان اصطلاحاً خیلی توی چشم باشد. لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و براق نپوشید و مدام هم جلوی سن و رو به حضار و شرکت‌کننده‌ها نایستید.
اما نکته خیلی مهم‌تر این است که حتما باید یک لنز زوم تله واید بلند همراه داشته باشید. می‌دانم که همراه داشتن یک لنز زوم تله واید بلند با دیافراگم باز، چندان راحت نیست. این لنز‌ها اغلب گران‌قیمت هستند. خصوصاً مدل‌هایی مانند Canon EF 70-200 L f/2.8 IS II یا Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II که هر دو در نوع خود از بهترین‌ها هستند قیمت نسبتاً بالایی دارند. اما همیشه گزینه‌های ارزان‌تری مانند Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 هم وجود دارد.
به‌هرحال حتی اگر نمی‌توانید از این لنز‌ها استفاده کنید، مطمئن باشید که هرگز با یک لنز پرایم هم نمی‌توانید “دیوار باشید”! لنز‌های پرایم کادربندی تصویر را بسیار مشکل می‌کنند و می‌بایست مدام به سوژه‌هایتان دور یا نزدیک شوید.

حواستان به پس زمینه هم باشد: پس زمینه سوژه‌ها اغلب موضوعاتی مرتبط با همان سمیناری هستند که افراد درباره آن حرف می‌زنند. عکس‌ها و اسلاید‌ها، بنر‌ها و تابلو‌های معرفی و جوایزی که اهدا می‌شود، کالاها یا خدماتی که درباره آن‌ها توضیح داده می‌شود، پرچم‌ها، عکس‌ها، تریبون، راهرو، دسته‌ گل‌ها و سبد‌های گل که افراد به‌عنوان هدیه می‌آورند، استند‌هایی که در راهرو‌ها و ورودی‌ها گذاشته می‌شود، مراسم پذیرایی، لوح‌های افتخار، همه این‌ها چیز‌هایی هستند که بعداً عکس‌های آن‌ها را از شما می‌خواهند. اگر همه حواستان به مجری‌ها و مدعوین باشد، احتمالاً این سوژه‌ها را از دست می‌دهید و اطمینان داشته باشید که از دست دادن آن‌ها می‌تواند برایتان دردسرساز باشد.

حواستان به نور غالب محیط باشد: یکی از مشکل‌ترین شرایط در عکاسی سمینار‌ها و کنفرانس‌ها، جایی است که می‌خواهید از مجری یا مهمان برنامه، در پس زمینه پرده نمایش عکس بگیرید. پرده‌های نمایش اغلب از نوع پرده‌های پروجکشن هستند. یعنی با نوری که از یک پروجکتور تابیده می‌شود روشن می‌شوند و طبیعتاً نور این پرده‌ها خیلی زیاد نیست. به همین دلیل هم نور محیط را کم می‌کنند تا این پرده‌ها به خوبی دیده شوند. مشکل اینجاست که وقتی می‌خواهید از مجری در برابر این پرده سفید رنگ عکس بگیرید، یا پرده خیلی روشن و بی‌روح ثبت می‌شود یا سوژه که همان فرد مجری است بسیار تیره می‌افتد. تقریباً چاره‌ای ندارید جز اینکه عکس‌ را بعداً ویرایش کنید.
نکته مهم اینکه سعی کنید همیشه سوژه در بهترین شرایط نوری باشد. پرده را بعداً هم می‌توانید کمی تیره‌تر و پرکنتراست‌تر کنید. یعنی سعی کنید مجری را با نور مناسب ثبت کنید و اگر پرده خیلی روشن بود، بعداً باید در نرم‌افزار‌های ویرایش عکس مانند فتوشاپ یا لایتروم، آن را تاریک‌تر و پرکنتراست کنید.

حتما با فایل خام عکس بگیرید: دلیل عکاسی با فایل خام، تنها برای کیفیت بالاتر و شارپنس بیشتر عکس‌ها نیست. عکاسی در سمینار‌ها به دلیل نورهای مختلف با رنگ‌های متفاوتی که دارند و همچنین دکور‌های رنگی اطراف سن و صندلی‌ها، اغلب ته مایه رنگی جالبی ندارند. برخی از عکس‌ها تاریک و زرد و برخی روشن و آبی می‌شوند. برخی با بازتاب نور صندلی‌ها قرمزی زیادی دارند و برخی به دلیل بازتاب نور از پارکت‌های کف زمین زرد و سبز هستند. White Balance در هیچ کجا به اندازه عکاسی از سمینارها و کنفرانس‌ها، به اشتباه نمی‌افتد.
اصلاً فکرش را هم نکنید که با تراز سفیدی دستی یا Manual می‌توانید برای هر عکس، تنظیمات رنگ محیط را تغییر دهید. اصلاً فرصت کافی برای این کار نخواهید داشت. به همین دلیل بهتر است با فایل خام عکس‌ بگیرید تا بعداً به راحتی بتوانید تنظیمات رنگ یا White Balance عکس‌ها را تصحیح کنید.

زیاد عکس بگیرید: البته منظور من این نیست که خیلی دکمه شاتر را فشار دهید. البته باید این کار را هم بکنید. اما مهم‌تر اینکه حتما دوربین را روی حالت Drive یا عکاسی پر سرعت پی‌درپی بگذارید. در این حالت دوربین، تا زمانی که دکمه شاتر را نگه داشته‌اید پشت سر هم و با سرعت زیاد عکس می‌گیرد. این بهترین و تنها روش برای ثبت عکس‌های “خوب” است. بسیاری اوقات ممکن است عکسی که می‌گیرید دارای شرایط بسیار خوبی باشد، اما خود سوژه ممکن است پلک بزند، چشم‌هایش را به سمتی بچرخاند یا دست و دهانش در حالت خوبی نباشند. یک یا نیم ثانیه قبل یا بعد این لحظه قطعاً عکس خوبی می‌شد، به شرط اینکه بتوانید آن را ثبت کنید. این همان جایی است که عکاسی پی‌درپی به کمک شما می‌آید. دوربین‌های DSLR جدید مانند Nikon D7500 می‌توانند با سرعت ۸ فریم بر ثانیه عکس بگیرند. بنابراین دیگر نیازی نیست نگران عکس چند لحظه قبل‌تر یا بعدتر باشید.

دست شما همیشه ثابت نیست: خصوصاً با سرعت‌های پایین شاتر که مجبورید در نور کم عکاسی کنید قطعاً لرزش دست شما موجب محو شدن عکس‌ها می‌شود. اگرچه بهترین گزینه، استفاده از لنز‌های زوم با لرزشگیر قوی است، اما اگر نمی‌توانید چنین لنز‌هایی تهیه کنید، یک روش ارزان و کارآمد، استفاده از تک‌پایه‌های سبک است. حتی اگر از لنز‌های لرزشگیردار استفاده می‌کنید هم پیشنهاد می‌کنم باز هم از یک تک‌پایه استفاده کنید. استفاده از تک پایه، کار در محیط کم‌نور را راحت‌تر می‌کند و به شما امکان می‌دهد با سرعت‌های شاتر خیلی پایین هم عکس بگیرید.
یک نکته مهم را هم فراموش نکنید، سرعت‌های خیلی پایین (مثلاً ¼ یا ۱/۸ ثانیه) حتی اگر موجب محو شدن کل عکس نشود، باز هم می‌تواند موجب محو شدن اجزای متحرک بدن مانند دست‌ها یا صورت بشود. بنابراین اگر سوژه شما با حرارت و اشتیاق در حال توضیح دادن چیزی است، بهتر است همان حساسیت را بالا ببرید و از کم کردن سرعت شاتر خودداری کنید.

باطری و کارت حافظه یدکی همراه ببرید: این نکته بسیار مهمی است. نه تنها باید باطری و کارت اضافی همراه داشته باشید، بلکه باید آن‌ها را در جیبتان هم بگذارید. فراموش نکنید، پیدا کردن کیف تجهیزات و تعویض باطری گاهی اوقات ممکن است فرصت ثبت بهترین و مهم‌ترین صحنه‌ها را از شما بگیرد. بنابراین آن‌ها را در جیب بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید باطری یا کارت را جایگزین کنید. خصوصاً اینکه استفاده از عکاسی با سرعت زیاد و پی‌درپی باعث می‌شود تا مصرف کارت و باطری زیاد شود و قطعاً به کارت و باطری اضافی نیاز پیدا می‌کنید.
اگر دوربینتان دارای دو اسلات کارت حافظه است (مانند دوربین Nikon D7200)، پیشنهاد می‌کنم از همان ابتدا هر دو اسلات کارت حافظه را با دو کارت پر حجم ۳۲ گیگا بایتی پر کنید و آن‌ها را به‌عنوان نسخه مکمل یکدیگر قرار دهید. یعنی وقتی یکی از آن‌ها پر شد، دوربین به صورت خودکار سراغ کارت بعدی می‌رود. همچنین برخی از دوربین‌ها دارای باطری گریپ جداگانه هستند. اگر زیاد از سمینارها عکس می‌گیرید، استفاده از این باطری گریپ‌ها به شما امکان می‌دهد تا باطری یدکی را روی خود دوربین قرار دهید و دیگر نگران تمام شدن باطری‌ها نباشید.

از سمینار استفاده کنید: فراموش نکنید چرا عکاسی از سمینار‌ها را قبول کرده‌اید. شما به آنجا می‌روید تا چیز‌های جدیدی یاد بگیرید و با افراد نخبه در رشته‌های مختلف آشنا شوید. در کنار عکاسی از مراسم و “دیوار بودن”، به سخنان مدعوین هم توجه کنید. به هیچ وجه هندزفری در گوشتان نگذارید و صدای آن‌ها را با گوش دادن به موسیقی قطع نکنید. یادتان باشد صدها نفر برای شرکت در سمینار، وقت و هزینه خودشان را صرف کرده‌اند تا با موقعیت‌های جدیدی آشنا شوند.
ضمناً حتما دسته‌ای کارت‌ ویزیت خودتان را همراه داشته باشید. در سمینارها و کنفرانس‌ها کسی شماره شما را در گوشی‌اش وارد نمی‌کند.

منبع: نورنگار

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 10 =

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام