قطعا پرتره یک شاخه بزرگ در عکاسی است. حرفه ای شدن در این شاخه به تکنیک، خلاقیت و ایجاد رابطه خوب با مدل احتیاج دارد. در این مطلب چند نکته مهم و آموزنده برای شما آماده کرده ایم که می توانید با استفاده از این نکات عکاسی خود را در این شاخه شروع کنید.

از نور طبیعی استفاده کنید: وقتی بحث رنگ، تضاد نوری و غلظت رنگی به میان بیاید استفاده از نور طبیعی خیلی مناسب تر است. مخصوصا در زمان عکاسی با دوربین موبایل. از نوری که از پنجره یا لای در می آید استفاده کنید، از نور ملایمی که در بعد از ظهر وجود دارد استفاده کنید و با استفاده از رفلکتور نور را کنترل کنید و با آن بازی کنید.

پس زمینه ای با جزئیات کم پیدا کنید: حواستان به پس زمینه باشد. پس زمینه شما نباید زیاد جلب توجه کند و یا ترکیب بندی عکس شما را بر هم بزند. سعی کنید قبل از شروع عکاسی تصوری از پس زمینه در ذهن خود داشته باشید تا بتوانید هنگام عکاسی بهتر عمل کنید و پس زمینه بهتری داشته باشید.

با فضای اطراف مدل بازی کنید: کمی در اطراف مدل خود فضا بگذارید. این کار باعث می شود پرتره شما ظاهر جذاب تری داشته باشد و به چشمان بیننده فضایی برای استراحت می دهد.

مدل خود را راحت بگذارید و اجازه دهید حرکت داشته باشد: موقعیتی راحت و طبیعی با مدل داشته باشید. اگر مدل شما احساس راحتی ندارد به او چیزی دهید تا با آن سرگرم باشد. همیشه با او صحبت کنید، راحت باشید و بگذارید کمی زمان بگذرد تا شرایط بهتر شود.

از قانون یک سوم اضافه کنید: به کمک دو خط فرضی عمودی و افقی کادر را از هر طرف به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. سعی کنید سوژه را بر روی یکی از این خطوط قرار دهید. شما می توانید برای گردش چشم بیننده در کادر سوژه ای دیگر را در سمت مقابل سوژه روی یکی از این خطوط یا نقاط برخورد آن ها قرار دهید.

بر روی چشم فوکوس کنید: بینندگان عکس های شما به صورت غریزی به دنبال چشمان مدل می گردند. سعی کنید در عکس چشم مدل واضح و در فوکوس کامل باشد. جزئیات دیگر صورت می توانند کم تر به چشم بیایند و یا حتی تحت تاثیر عمق میدان کم، محو باشند.

سوژه را مجبور نکنید به دوربین نگاه کند: اگر سوژه شما عادت دارد به سمتی غیر از لنز دوربین شما نگاه کند، با این شیوه کار کنید. نه تنها مشکلی پیش نمی آید بلکه به این صورت می توانید پرتره های بسیار زیبایی بگیرید.

در کادربندی خلاقیت به خرج دهید: بدیهی است که قسمت قابل توجه یک پرتره صورت یک شخص است. سعی کنید به طرز قرار گرفتن سوژه دقت کنید. همچنین می توانید از آینه هم در عکس استفاده کنید. در ترکیب بندی این عکس ها خلاقیت داشته باشید تا بتوانید پرتره هایی به یاد ماندنی بگیرید.

با نور و سایه بازی کنید: با روشن کردن قسمت های خاصی از سوژه به عکس هیجان بیشتری بدهید. بدین منظور ابتدا با کیاروسکورو که اسم سبکی از هنر است بیشتر آشنا شوید. همانطور که منشأ اسم نشان می دهد، این یک روش نقاشی است که گویای حس تابیدن یک نور بسیار جهت دار (هدایت شده) بر روی سوژه است.

با عکاسی از زوایای مختلف به نگاه بیننده جهت بدهید: زاویه عکاسی را تغییر دهید، از بالای سوژه رو به پایین، یا برعکس، از پایین سوژه و به سمت بالا عکس بگیرید. خواهید دید که مفهومی که عکس می رساند کاملا تغییر می کند. زوایای مختلف را امتحان کنید و نتیجه عکس ها را با هم مقایسه کنید.

منبع: لنزک



ارسال پیام