عکاسی مفهومی نوعی عکاسی فاین آرت است. مانند عکاسی فاین آرت، در مورد عکاسی مفهومی نیز از هر کسی بپرسید، تعریف متفاوتی به شما خواهد داد. این نوعی هنر است که قدمت آن به اندازه هنرآفرینی بشر می باشد. اما به نظر می رسد چیزی است که مردم در ۱۰ سال گذشته شروع به صحبت در مورد آن کرده اند.

عکاسی مفهومی چیست؟

هنگامی که من با مردم در مورد کاری که مفهومی است صحبت می کنم، چیزی که عده بسیاری می پرسند این است که «این کار چیست؟»

عکاسی مفهومی اغلب بسیار تخیلی است، و غیر واقعی به نظر می رسد. اغلب اوقات واقعیت در عکس ها تحریف یا اغراق می شود، و چیزی که شما نرمال و عادی می دانید، کاملا تغییر می کند.

عکاسی به طور معمول با یک تصویر یا یک مکان شروع می شود. شما به جایی که فکر می کنید جالب است می روید و عکس می گیرید. وقتی به خانه می رسید عکس ها را به کامپیوتر خود انتقال می دهید، و برای بسیاری از افراد کمی پس پردازش پایه نیز ضروری است. اما عکاسی مفهومی به گونه دیگری آغاز می شود.

در عکاسی مفهومی شما با یک ایده، یا یک مفهوم از کاری که می خواهید انجام دهید شروع به کار می کنید. در این مرحله تازه کم کم متوجه می شوید که می خواهید تصویر نهایی شما چگونه باشد. به عبارت دیگر شما در تاریکی کار می کنید، چون تا زمانی که آن را پردازش نکنید، نتیجه نهایی را نمی دانید.

هنرمندانی که به طور مفهومی کار می کنند:

مجسمه سازان یک ایده از چیزی که می خواهند بسازند دارند، اما تا زمانی که کامل نشود نمی فهمند که خوب خواهد شد یا نه. بسیاری از نقاشان نیز به همین روش کار می کنند، به خصوص هنرمندان انتزاعی. آنها یک ایده از چیزی که می خواهند به دست آورند دارند. باز هم، تا وقتی که نقاشی کامل نشود، هنرمند نمی تواند قضاوت کند که موفقیت آمیز بوده یا نه.

هیچ دلیلی وجود ندارد که عکاسان هم نتوانند به همین روش کار کنند. بسیاری از عکاسان این کار را می کنند، و اگر شما هم این نوع کار را دوست دارید، می توانید انجام دهید.

این کار به استفاده از تخیل شما و دیدن آنچه که می توانید تصور کنید، بستگی دارد. اگر عبارت «عکاسی مفهومی» را در Google Images جستجو کنید، نمونه های بسیاری را پیدا خواهید کرد. عکس های الهام بخش زیادی نیز آنجا وجود دارند. آنها اغلب هوشمندانه، و بسیار پردازش شده هستند. این بدین معنی نیست که شما باید در پردازش عکس واقعا خوب باشید، بلکه باید تخیل خوبی داشته باشید.

ادوبی فتوشاپ می گوید: «اگر می توانی در مورد چیزی خیال پردازی کنی، می توانی آن را با نرم افزار خلق کنی». من نمی دانم این چقدر درست است، اما شما می توانید کارهای زیادی در فتوشاپ انجام دهید، و اگر بتوانید چیزی را تصور کنید، باید سعی کنید آن را خلق کنید.

همه چیز وابسته به تخیل است:

این مسئله بخش بزرگی از این نوع عکاسی است. همه چیز وابسته به تخیل و ایده ها، برنامه ریزی و آماده کردن آنچه لازم دارید برای خلق تصویر، و در نهایت ایجاد تصویر است.

اکثر کارهای مفهومی که می بینید حول پرتره ها ایجاد می شوند. عکاسان زیادی در جهان وجود دارند که در زمینه عکاسی پرتره فاین آرت تخصص دارند. آنها هنرمندان مفهومی نیز محسوب می شوند. نمی توانید همینطوری یک نفر را بیرون ببرید و از او عکس پرتره بگیرید، شما باید کل جلسه عکاسی را از قبل برنامه ریزی کنید. مدتها قبل از این که مدل پیدا کنید، باید ایده ای در مورد کاری که می خواهید انجام دهید داشته باشید؛ چه لباس هایی ممکن است نیاز داشته باشید، و کجا می خواهید عکس بگیرید. کارتان این گونه شروع می شود.

همه کارهای مفهومی، پرتره نیستند. عکاسان زیادی در ژانر منظره یا معماری کار می کنند که واقعیت های خودشان را خلق می کنند.

شما ممکن است بخواهید گربه خود را در بالای یک ساختمان بلند قرار دهید، تا مانند کینگ کونگ (نام یک غول خیالی در فیلمی به همین نام) به نظر برسد. ممکن است تصاویری را دیده باشید که در آن یک خانه در هوا شناور است، یا کسی داخل یک شیشه مربا قرار گرفته است. همه اینها با فکر هنرمند در مورد این که «چه می شود اگر…» آغاز می شوند.

برخی از هنرمندان عکاسی مفهومی خاص:

چند هنرمند و عکاس مفهومی فوق العاده وجود دارند که در حال حاضر به این کار مشغول هستند.

ریک آمور (Rick Amor) یک نقاش استرالیایی است. او اغلب محیط اطراف خود را نقاشی می کند، اما نه آنطور که ما می بینیم. او از مکان ها بازدید کرده و عکس های زیادی می گیرد. هنگامی که به استودیوی خود برمی گردد، عکس های خود را بررسی می کند تا ببیند کدام یک از آنها را می تواند نقاشی کند. او کمی از نقاشی خود را از یک تصویر برمی دارد، و کمی را از تصویر دیگر، تا یک صحنه جدید یا یک واقعیت جدید را خلق کند. آنها کپی مستقیم نیستند، و او اغلب اندازه ها و نماها را نیز تغییر می دهد. یک مجسمه که در حالت عادی حدود ۲ متر است، ممکن است در یکی از نقاشی هایش ۱۰ متر ظاهر شود.

بروک شادن (Brooke Shaden) یک عکاس فاین آرت است که کار او نیز در دسته هنر مفهومی قرار می گیرد. او تصاویر سبک پرتره می گیرد، اما همه آنها چیزی بیش از یک پرتره از شخصی که در جلوی دوربین نشسته، هستند. او قبل از این که شروع به کار کند، اول برنامه ریزی می کند که چه چیزی می خواهد. در مورد این که طرح رنگ چه چیزی خواهد بود، لوازم صحنه ای که نیاز خواهد داشت، اگر اصلا نیاز داشته باشد، و سپس محل عکاسی فکر می کند. مدل هم مهم است، و باید کسی باشد که با حس و حال تصویری که می خواهد خلق کند متناسب باشد. در آخر، او تصویر را با استفاده از فتوشاپ برای دادن جلوه نهایی تکمیل می کند.

عکاس کانادایی رنه رابین (Renee Robyn) نیز یک هنرمند مفهومی است. او تصاویر فانتزی یا تخیلی زیادی می گیرد. باز هم، آنها تصاویری هستند که با یک ایده یا مفهوم آغاز می شوند. اگر به وب سایتش نگاه کنید، می توانید عکس های قبل و بعد او را ببینید، که کاملا مشخص می کند که او با در نظر گرفتن یک برنامه در ذهن خود کار می کند. از مدل ها به گونه ای عکس گرفته می شود که پس از آن بتوان آنها را در صحنه های دیگر موجود در کامپیوتر قرار داد.

هنرمند دیگری که برای تصاویر مفهومی باورنکردنی خود محبوبیت زیادی کسب کرده است، اریک جوهانسون (Erik Johansson) است. او توانایی شگفت انگیزی برای وارونه کردن دنیای اطراف خود دارد. او موفق شده است چیزهای معمولی را به چیزهای غیرمعمول و خارق العاده تبدیل کند، تا شما دنیا را به شیوه ای جدید ببینید. تخیل او شگفت انگیز است. ایده های او واقعا نشان می دهند که چقدر بااستعداد است.

شما چطور می توانید عکاسی مفهومی انجام دهید؟

شما باید شروع به فکر کردن به صورت مفهومی کنید. اگر می خواهید تصاویری مانند موارد نشان داده شده در اینجا بگیرید، باید شروع به استفاده از تخیل خود کنید. در مورد این که چطور می توانید دنیای اطراف خود را تغییر دهید، یا پیدا کردن کارهای جالبی که می توانید با آن انجام دهید، فکر کنید.

در مورد این که چطور می خواهید به نتیجه نهایی که به دنبالش هستید دست یابید، فکر کنید. آیا باید برای این کار عکس های خاصی بگیرید؟ شما باید هنگام گرفتن عکس ها مطمئن شوید که همه چیز با هم متناسب است. باید به نظر برسد که این تصویر واقعا امکان پذیر است.

برای اکثر تصاویر باید بدانید که چطور ترکیب بندی کنید. چطور یک چیز را از یک صحنه بردارید، و در صحنه دیگری بگذارید. همانطور که همه چیز را کنار هم قرار می دهید، کم کم می بینید که آیا خوب از کار درآمده است یا نه.

کار کردن به صورت مفهومی:

ایجاد تصاویر مفهومی می تواند یک روش کار رضایت بخش باشد. این کار می تواند به شما کمک کند تا از عکاسان دیگر متمایز شوید. انجام آن ساده نیست، و اغلب به صبر و زمان زیادی برای یادگیری آن نیاز است. با این حال، اگر در این راه قدم بگذارید، دنیای کاملا جدیدی به رویتان باز خواهد شد.

منبع: لنزک

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + = 26

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام