کیفیت نور جنبه مهمی از عکاسی موفق است – عکاسان خوب ساعت ها وقت صرف پیدا کردن مناسب ترین نور برای سبک عکاسی خود می کنند. این معمولا به معنای کار در ابتدا یا انتهای روز یا همان عکاسی در ساعت طلایی است، زمانی که خورشید در پایین آسمان قرار دارد و نور ویژگی های زیبای زیادی دارد. اما وسط روز چطور؟ بسیاری از عکاسان از عکاسی در نور مستقیم خورشید در این زمان اجتناب می کنند. اما ما در این آموزش عکاسی بررسی می کنیم که چگونه می توان از این نور سخت به بهترین شکل در عکاسی سیاه و سفید استفاده کرد.

بله بسیاری از عکاسان از عکاسی در نور مستقیم خورشید در این زمان، به خصوص در فصل تابستان اجتناب می کنند، چون نور بسیار سخت و شدید است. شما نمی توانید از آن برای عکاسی پرتره استفاده کنید (مگر این که از فلاش استفاده کنید، که موضوع مقاله دیگری است) یا جایی را در سایه برای مدل خود پیدا کنید. استفاده از آن برای عکاسی منظره تقریبا غیرممکن است، چون مناظر همیشه در نور نرم، که ویژگی پایان روز است، بسیار بهتر به نظر می رسند.

شاید مشکل، نور خیلی بد نیست، بلکه انطباق ضعیف نور با سوژه است. بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که آیا سوژه ای وجود دارد که بتوانید در نور قوی وسط روز به طور موفقیت آمیز از آن عکس بگیرید؟ من معتقدم که وجود دارد. من دوست دارم از این بخش روز برای عکاسی از سوژه ای متشکل از خطوط و اَشکال گرافیکی قوی – معماری – استفاده کنم.

دو عکس از یک ساختمان (بنای یادبود قهرمانان مردم در شانگهای) که در دو زمان مختلف گرفته شده اند. در هر دو مورد من در حال بررسی شکل ساختمان در مقابل آسمان آبی بودم، و با یک لنز واید از روی سطح زمین رو به بالا عکس گرفتم. تصویر اول بر شکل و خط تمرکز دارد. دومی انتزاعی تر است. من از یک فیلتر پلاریزه برای تاریک کردن آسمان استفاده کردم، و برای به دست آوردن حداکثر کنتراست تُن ها از بنای روشن شده با نور خورشید در مقابل آن عکس گرفتم.

این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، چون غالبا از ساختمان ها در طول ساعت طلایی (مدتی بعد از طلوع و مدتی قبل از غروب خورشید) بهتر می توان عکس گرفت، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید در وسط روز نیز عکس بگیرید. تنها عیب آن این است که عکس های رنگی گرفته شده از ساختمان ها در این زمان از روز، که اغلب با یک آسمان آبی عمیق در پس زمینه همراه هستند، معمولا خیلی هیجان انگیز نیستند.

اما اگر به سراغ عکاسی سیاه و سفید بروید، این یک داستان دیگر است. بدون رنگ، و حواس پرتی قوی یک آسمان آبی عمیق، فرصت های عکاسی کاملا تغییر می کنند.

ناگهان دیگر شما به رنگ یک صحنه نگاه نمی کنید. در عوض خط، شکل، بافت، فرم و سایه را بررسی می کنید.

سپس، آن عکس ها را به لایت روم می برید و می توانید در پس پردازش انواع کارهای خلاقانه و شگفت انگیز را برای بهبود تصاویر انجام دهید.

استفاده از نور سخت ظهر در عکاسی سیاه و سفید
چیزهایی مانند این مجسمه می توانند در نور وسط روز بسیار خوب از کار درآیند، چون سایه های سخت با موادی که مجسمه از آن ساخته شده متناسب هستند. من در لایت روم با استفاده از یک قلم موی تنظیمات (Adjustment Brush) برای افزایش وضوح (Clarity) و کنتراست (Contrast) بر روی سطوح فلزی موجود در تصویر، نسخه سیاه و سفید این عکس را بهبود بخشیدم.

یادگیری دیدن به صورت سیاه و سفید به زمان نیاز دارد، اما چند کار هست که می توانید انجام دهید که به شما کمک خواهد کرد.

مورد اول، عکاسی در مُد سیاه و سفید دوربین است، اما کیفیت تصویر باید بر روی Raw تنظیم شده باشد. هنگامی که شما تصویر را بر روی صفحه LCD دوربین خود باز می کنید، به صورت سیاه و سفید نمایش داده می شود، با این حال به دلیل این که از فرمت Raw استفاده می کنید، فایل رنگی کامل را برای کار کردن در لایت روم یا فتوشاپ در اختیار دارید.

اکثر دوربین های DSLR به شما امکان می دهند تا در هنگام عکاسی با فرمت RAW سبک تصویر (Picture Style) خود را بر روی تک رنگ (Monochrome) تنظیم کنید. با انتخاب سبک تصویر تک رنگ پیش نمایش به صورت سیاه و سفید ظاهر خواهد شد، اما فایل RAW شما هنوز هم تمام اطلاعات رنگی تصویر را حفظ خواهد کرد، که می توانید بعدا وقتی عکس را به سیاه و سفید تبدیل می کنید، از آنها استفاده کنید. برگرفته از «آموزش نکات عکاسی حیات وحش سیاه و سفید».

احتمالا صرف کمی وقت برای نگاه کردن به عکس هایتان بر روی صفحه LCD دوربین در طول جلسه عکاسی برای این که ببینید چطور صحنه رنگی در مقابل شما به تک رنگ تبدیل می شود، مفید خواهد بود. همانطور که به مرور تجربه به دست می آورید، باید این کار را کمتر و کمتر انجام دهید، اما چند بار اول که آن را امتحان می کنید، می تواند فوق العاده مفید باشد.

اگر دوربینی با یک منظره یاب الکترونیکی داشته باشید، دوربین صحنه را در منظره یاب به صورت سیاه و سفید نشان می دهد. این حتی مفیدتر هم هست، چون مجبور نیستید تجسم کنید که چطور رنگ در صحنه به سیاه و سفید تبدیل خواهد شد. دوربین این کار را برای شما انجام می دهد و شما می توانید بر ایجاد ترکیب بندی های زیبا تمرکز کنید.

دومین کاری که می توانید انجام دهید این است که از فیلتر پلاریزه برای تبدیل آسمان آبی به یک سایه آبی حتی تاریک تر استفاده کنید. چنین عکسی می تواند در حالت سیاه و سفید فوق العاده به نظر برسد. اگر شما تنظیمات فیلتر قرمز را در گزینه های مُد سیاه و سفید دوربین فعال کنید، آسمان آبی را حتی تاریک تر هم می کند، و حتی ممکن است تبدیل به سیاه شود. یک ساختمان روشن شده با نور خورشید و با تُن روشن را در مقابل آن آسمان تیره قرار دهید تا یک کنتراست تُن (تضاد بین روشنایی و تاریکی) شگفت انگیز و اساسی برای یک طرح معماری سیاه و سفید چشمگیر یا دراماتیک به دست آورید.

استفاده از نور سخت ظهر در عکاسی سیاه و سفید
به راحتی می توان توسط رنگ اغوا شد، به خصوص هنگامی که توسط ساختمان های رنگی مانند آنهایی که در بورانوی ایتالیا هستند، به نمایش درآید. این عکس حوالی ظهر گرفته شده است، اما به دلیل این که خورشید در بالای سر بود، نور با زاویه تندی بر سطح جلوی ساختمان ها می انداخت، که بافت های موجود در دیوار را برجسته می کرد. من در لایت روم Clarity تصویر را افزایش دادم تا پس از تبدیل آن به سیاه و سفید، بر بافت تاکید کنم.

نویسنده در پاراگراف زیر تصویر فوق، از اصطلاح Raking light که به نوعی نورپردازی اشاره دارد، استفاده کرده است. این نوع نور به منبع نوری نسبت داده می شود که با زاویه تند یا نسبتا موازی به اشیاء قرار دارد. Raking light به نمایان شدن بافت سطوح کمک می کند – از این رو در عکسبرداری تکنیکی مستند از آثار هنری و باستان شناسی استفاده دارد و به عنوان یک تکنیک توسط نقاشان نیز به کار برده می شود. در مثال فوق این نور به برجسته کردن بافت دیوار کمک کرده و عکاس از آن به نفع عکس خود استفاده نموده است.

من در این مقاله بر عکاسی از ساختمان ها تمرکز کردم، اما دوست دارم بدانم که شما در وسط روز از چه سوژه های دیگری عکس می گیرید. لطفا در قسمت نظرات، پایین صفحه، برایمان بنویسید.

استفاده از نور سخت ظهر در عکاسی سیاه و سفید
این عکس که باز هم در بورانو گرفته شده، طرحی از شکل خانه در مقابل آسمان آبی عمیق است (که با یک فیلتر پلاریزه بر آن تاکید شده). تقارن خانه توسط دودکش در سمت چپ به هم خورده است.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson) منبع: لنزک

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 + = 31

تگ های html مجاز به استفاده می باشند: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ارسال پیام